Du må logge inn for å se lærerinnholdet. Tilgangen er gratis.

LOGG INN

Aktiver tilgangen selv – få tilgang med en gang

Dette krever at du allerede har konto i Fagbokforlagets e-portal. Om skolen din ikke har benyttet e-portalen før, må du kontakte digitalt@fagbokforlaget.no for å få hjelp til å sette opp tilgangen din.

  • Trykk på «AKTIVER TILGANG». Du får da opp et nytt vindu med nettressursens side på fagbokforlaget.no
  • Sørg for at du er innlogget med din e-portal-konto.
  • Legg nettressursen i handlekurven din ved å trykke på knappen «KJØP»
  • Trykk på handlekurv-symbolet oppe til høyre på siden, og trykk «GÅ TIL HANDLEKURV»
  • Inne i «Din handlekurv» trykker du på knappen «FORTSETT TIL BETALING», til høyre. Du kommer da til «UTSJEKK»-siden.
  • Her må du fylle ut detaljer for bedriftsfaktura, selv om tilgangen er gratis.
  • I feltet «Referanse» kan du skrive Intertekst lærerressurs.
  • Gå videre ved å trykke «GODTA OG BETAL» til høyre. Merk at det skal stå «TOTALSUM Kr 0,-»
  • Du vil da få en ordrebekreftelse på e-post, og en e-post med videre informasjon om hvordan du tar produktet i bruk

fagbokforlaget.noAKTIVER TILGANG

Har du problemer? Kontakt digitalt@fagbokforlaget.no for å få hjelp til å sette opp tilgangen din

I et nøtteskall

""

I et nøtteskall

Vi skal jobbe med ulike typer tekster i norskfaget. Et annet ord for teksttype er sjanger. Når vi skal skrive en tekst, er det lurt å lage en disposisjon. De fleste tekster er delt i tre, med en innledning, en hoveddel og en avslutning. For at teksten skal være lett å lese, deler vi teksten inn i avsnitt. Avsnittet starter med en temasetning, og fortsetter med en eller flere oppfølgingssetninger. Vi bruker tekstbindingsord for å binde setningene sammen. Dersom vi låner ord eller setninger fra andre tekster, bruker vi anførselstegn for å markere sitatet. Vi er kritisk til kilder, og oppgir alltid kildene i en kildeliste.

Det er også viktig å sjekke om vi har skrevet ordene riktig, og om tegnsettingen er korrekt. Se gjerne over kommareglene og hvordan vi bruker og/å og da/når.