Du må logge inn for å se lærerinnholdet. Tilgangen er gratis.

LOGG INN

Aktiver tilgangen selv – få tilgang med en gang

Dette krever at du allerede har konto i Fagbokforlagets e-portal. Om skolen din ikke har benyttet e-portalen før, må du kontakte digitalt@fagbokforlaget.no for å få hjelp til å sette opp tilgangen din.

  • Trykk på «AKTIVER TILGANG». Du får da opp et nytt vindu med nettressursens side på fagbokforlaget.no
  • Sørg for at du er innlogget med din e-portal-konto.
  • Legg nettressursen i handlekurven din ved å trykke på knappen «KJØP»
  • Trykk på handlekurv-symbolet oppe til høyre på siden, og trykk «GÅ TIL HANDLEKURV»
  • Inne i «Din handlekurv» trykker du på knappen «FORTSETT TIL BETALING», til høyre. Du kommer da til «UTSJEKK»-siden.
  • Her må du fylle ut detaljer for bedriftsfaktura, selv om tilgangen er gratis.
  • I feltet «Referanse» kan du skrive Intertekst lærerressurs.
  • Gå videre ved å trykke «GODTA OG BETAL» til høyre. Merk at det skal stå «TOTALSUM Kr 0,-»
  • Du vil da få en ordrebekreftelse på e-post, og en e-post med videre informasjon om hvordan du tar produktet i bruk

fagbokforlaget.noAKTIVER TILGANG

Har du problemer? Kontakt digitalt@fagbokforlaget.no for å få hjelp til å sette opp tilgangen din

I et nøtteskall

""

I et nøtteskall

I en argumenterende tekst uttrykker du meningene dine. Du begrunner påstander med ulike argumenter. Et faktaargument viser til kilder. Et flertallsargument understreker at mange eller alle er enige med deg. Du kan styrke troverdigheten din (etos) ved å vise til fagpersoner og eksperter. Et konsekvensargument forklarer hva som kan skje i en sak, mens et verdiargument spiller på følelser og sier noe om hva som er viktig.

Et debattinnlegg er en kort, subjektiv tekst som vil overbevise andre om noe. Det er vanlig å bruke virkemidler som gjentakelser, kontraster og retoriske spørsmål. Vi skriver om ett tema og gangen. Vi har avsnitt med tydelig struktur. Vi skriver gjerne for å få leserne til å se et problem og gjøre noe for å løse det. Derfor spiller vi gjerne på følelser, og vi slutter med en oppfordring eller appell.