Du må logge inn for å se lærerinnholdet. Tilgangen er gratis.

LOGG INN

Aktiver tilgangen selv – få tilgang med en gang

Dette krever at du allerede har konto i Fagbokforlagets e-portal. Om skolen din ikke har benyttet e-portalen før, må du kontakte digitalt@fagbokforlaget.no for å få hjelp til å sette opp tilgangen din.

  • Trykk på «AKTIVER TILGANG». Du får da opp et nytt vindu med nettressursens side på fagbokforlaget.no
  • Sørg for at du er innlogget med din e-portal-konto.
  • Legg nettressursen i handlekurven din ved å trykke på knappen «KJØP»
  • Trykk på handlekurv-symbolet oppe til høyre på siden, og trykk «GÅ TIL HANDLEKURV»
  • Inne i «Din handlekurv» trykker du på knappen «FORTSETT TIL BETALING», til høyre. Du kommer da til «UTSJEKK»-siden.
  • Her må du fylle ut detaljer for bedriftsfaktura, selv om tilgangen er gratis.
  • I feltet «Referanse» kan du skrive Intertekst lærerressurs.
  • Gå videre ved å trykke «GODTA OG BETAL» til høyre. Merk at det skal stå «TOTALSUM Kr 0,-»
  • Du vil da få en ordrebekreftelse på e-post, og en e-post med videre informasjon om hvordan du tar produktet i bruk

fagbokforlaget.noAKTIVER TILGANG

Har du problemer? Kontakt digitalt@fagbokforlaget.no for å få hjelp til å sette opp tilgangen din

I et nøtteskall

""

Retorikk handler om hvordan vi sier eller skriver noe. Retorisk analyse av saktekster kan hjelpe oss til å forstå både muntlige og skriftlige tekster bedre. Vi ser på hva slags virkemidler avsenderen bruker, og om de appellerer til følelsene (patos) eller fornuften (logos) til mottakerne. I tillegg ser vi på hva avsenderen gjør for å styrke sin egen troverdighet (etos). Tekstens hovedsyn er det samme som budskapet – det avsenderen vil få fram. I analyser av holdningskampanjer er det også nyttig å se på hva som er formålet med teksten – hva avsender vil at mottakeren skal gjøre, føle eller tenke. En reklame er en sammensatt tekst, og vanlige virkemidler er slagord, bilder, farger og kontraster. I reklameanalysen viser vi til eksempler i teksten og forklarer hva slags effekt virkemidlene har. I avslutningen vurderer vi om teksten er vellykket – om den oppnår det den skal.